loading...
بیا تو کنکوری
محمدرضا خان محمدی بازدید : 112 یکشنبه 05 مهر 1394 نظرات (0)

 

انتخاب مشاور تحصیلی

علیرضا افشار 

 

سلام دوستان 

انشالله پر قدرت و پر شدت در حال جمع جور کردن برنامه درسی خود و گام در مسیر موفقیت کنکور ۹۵ و رسیدن به آینده ای ایده آل باشید .

موضوع بحث امروز به پیشنهاد عده ای از دوستان شما و همچنین احساس نیازی بود که خودم در ارتباط با موضوع مشاور کنکور داشتم .

کنکور جایی برای آزمون و خطا نیست !!!

مشاور کنکور !! پیشگیری بهتر است یا درمان ؟

روزهای آغازین سال کنکور95 ، هیاهو زیادی برای ثبت نام آزمون و نام نویسی مدارس و انتخاب کلاس کنکور و خرید منابع خوب به راه میفته ؛ حتی ترکش های این تصمیم های مهمو انتخاب ها تا ماه های بعد هم بعضا” ادامه داره و انگار نمی خواد تمام بشه .

اما بعد از فروکش کردن آتیش تند چی بخرم و کجا برم و … میرسیم سر ماجرای اصلی که حالا چیکار کنم ؟ از بین این همه درس و کتاب چی اول بخوانم ؟

حجم آزمون چجوری خوب جمع کنم تا ترازم خوب بشه ؟

بین مدرسه و کلاس چطوری ارتباط برقرار کنم که به هر دو کار برسم ؟

راستی درس ها کی تمام میشه ، اصلا کی دوره مرور شون کنم و ….

اینجاست که تازه تازه به فکر میفتی که چی کم گذاشتی و چرا خودت نمی تونی بین این همه کار مدیریت و تقسیم وظایف خوبی انجام بدی ؟؟؟؟ !!!!

اینجاست که احتمالا چند ماهت به سردرگمی و چند آزمونت با ترازهای پایین میگذره و تازه فهمیدی زمان برای کسی نمی ایسته و میخوای بگردی دنبال راه حلی بنام مشاور

در این بین همان مشاوری که می تونست یک روز پیشگیری کنه و از اول بهت جهت صحیح بده ، باید برای درمان و بهبود اوضاع کننونی فکری کنه .

حالا آیا تو هم مثل خیلی از داوطلبان برتر کنکور به این رسیدی اول باید برای خودت راهنمایی داشتی تا از اول بهت جهت درست میداد و زمان از دست نمی دادی ؟

(البته امیدوارم خیلی دیر به این حقیقت نرسی)

همه خیلی خوب می دونیم برای شروع هرکار بزرگی به مشاوره نیاز داریم و کنکور هم جایی برای آزمون و خطا نداره و هرکسی ندونه داره چیکار میکنه و فقط زمان بسوزونه و بره جلو ، باخته . اما این روزها حتی خودمم ترس و تردید دارم که آیا میشه واقعا در این آشفته بازار ” منم منم ها ” و ” ادعای متفاوت بودن ها ” انتخاب خوبی برای یک کنکوری داشت ؟

جای تاسف داره وقتی می بینی هنوز هم متودهای منسوخ شده مهندسی معکوس و فریب کنکور را یک شبه بخوانید داره در اینترنت تبلیغ میشه که بدون معلومات و زحمت فلان درصد میشه زد ؛

هنوز هم عده ای نااهل با کپی برداری از جزوات رایگان فضای مجازی و کتاب های رایج در بازار با آب و تاب و تبلیغات آنچنانی میان برای کنکوریها کم تجربه بسته ها آموزشی تدارک می بینن و با قیمت بسیار بالاتر از ارزش واقعی آنها به مشتریان کم خرد خود می فروشند، در صورتی که با یک سرچ ساده میشه رایگان آن جزوه راحت دانلود کرد .

این جای تاسف از آنجایی خیلی برجسته میشه که ادعای پوچ “تضمین موفقیت” را هم به آن اضافه می کنند.

اینکه داوطلب کنکور بیش از هر چیز به چه چیزی نیاز دارد و چی باعث میشه تا یک نفر بتونه خودش متمایز از دیگران کنه همان علامت سوالی هست که برای رسیدن به پاسخش عده ای پس از هزینه های میلیونی و هدر رفت زمان آن را در آیینه خود می یابند .

 

 

در این بین سهم مشاوره تحصیلی بیش از هر حوزه ی دیگری در آموزش کشور مورد تحریف قرار گرفته است، و دلیل اصلی آن ضعف بنیادی در هسته های مشاوره تحصیلی نواحی مختلف آموزش و پرورش در کشور است، و این موضوع سبب میشه تا عده ای مشاور نما از این خلا به نفع منافع خودشان سو استفاده کنند؛ بدیهیست همین نقصان سبب آن می شود که کمتر وظیفه خطیر و راهبردی مشاوره و پشتیبانی تحصیلی به معنای واقعی کلمه به چشم بیاید و یا از کارگردهای غلط آن بیشتر بهره برداری شود .

بطور مثال :

این روزها کم نیستند افراد کم تجربه ای که با خواندن کتاب های روانشناسی موفقیت موجود در بازار و پیدا کردن جملات و داستانک ها زیبا در صفحات اجتماعی مقالات انگیزشی می نویسند و بدون تز یا دکترین صرفا” با کپی برداری از صحبت های تخصصی، پشتیبانی و مشاوره تحصیلی می کنند .

فرض کنید مشاور تحصیلی یک مرکز آموزشی که بنا به قرار داد با مجموعه وظیفه جذب حداکثری داوطلبان کنکور در آن سیستم را دارد، حتی اگر کار بلد هم باشد دیگر نمی تواند برحسب معیارهای یک مشاور تحصیلی واقعی با صداقت گفتار و رفتار چند ده داوطلبان متمایز کنکور از نظر سطوح آموزشی و پایه درسی را به سمت خوراک مناسب خود هدایت کند و وظیفه ای او تنها تنها تلاش برای ثبت نام کلاس های بیشتر در آن مجموعه آموزشی است و پیشنهادهای غلط و غیرقانونی مثل غیرحضوری کردن چهارم دبیرستان و … است .

مشاور پروازی کنکور که خود می داند که نمی توان برای همه کنکوریها از یک نسخه از پیش تعیین شده “برنامه ریزی” استفاده کرد اما به دلیل خواست و تمایل جاهلانه بچه های شهرستانی دست به انجام اینکار می زند؛ او بخوبی می داند که این برنامه ریزی کلی عملا” برای کسی نیست و فقط باعث آرامش خاطر داشتن یک برگ برنامه ریزی در آنها به وجود می آورد. آیا تا حالا به این فکر کردی که این برنامه ریزی کلی و شخصی سازی نشده آن هم ساعت بندی شده و مثل یک ربات و برای همه مشترک تا دو هفته آینده تا چه حد قابل اجراست ؟

مشاوری که برای شروع کار مجموعه ای در زمینه لوح های فشرده آموزشی کنکور، ندیده و نشناخته دست به تبلیغ و بازارگرمی خدمات و محصولات و تعریف و تمجید از مدرسان مجموعه را می کند، خود در تبعات و آثار بد و خوب آن مجموعه سهیم است و اگر خدایی نکرده برای توجیح مالی در کلاس ها و برنامه های جذب باعث رونق گرفتن کار یک سیستم شد، و آن مجموعه از کیفیت لازم برخوردار نبود، گویی اعتبار خود را در این راه از دست داده است و مدیون بسیاری از داوطلبان کنکور می شود. اینها تنها چند مصداق شفاف و تاسف برانگیز کارگرد غلط برخی مشاوران آموزشی و کنکور است .

به علاوه موارد بالا می توان ورود بی شمار افراد متفرقه و تحصیل نکرده به وادی مشاوره کنکور را صرفا بخاطر کسب اعتبار و مساله مالی را از دیگر تبعات ضعف در نظام مشاوره آموزش پروش و آموزش عالی دانست. این دسته افراد که اغلب بدون تحصیلات آکادمیک در زمینه مشاوره و روانشنسی علوم تربیتی و … خود را مشاور می خوانند با مشاهده روند پیشرفت و الگو برداری از شخصیت کنکوری خود در سال های گذشته یا شنیده ها از داوطلبان موفق و با استناد به اطلاعات محدود و بعضا” اشتباه فضای مجازی با حداقل معلومات وارد عرصه حساس مشاوره می شوند و با ساده گرفتن پشتیبانی و هدایت تحصیلی یک فرد از نقطه صفر تا سر جلسه کنکور مسئولیت مهم هدایت و راهنمایی او را به عهده می گیرند و مثل پزشکان سریال در حاشیه اغلب موارد، نارضایتی و گمراهی کنکوریها در بر داشته است.

 

از طرفی همان طوری که نمی توان جایگزین نظر یک پزشک از یک فرد سالم و تندرست در مورد درمان یا پیشگیری نوعی بیماری خاص نظر خواست، از نظر منطقی نمی توان یک رتبه برتر کنکور را هم یک مشاور تحصیلی کامل قلم داد کرد؛ اگر چه او برای خود خوب کار کرده و به جایگاه درخوری هم رسیده باشد، اما فقط مصداق و مدل یک نفر است و نمی توان یک الگو از پیش ساخته شده را برای همه مدل سازی و پیاده کرد .

به استناد حرف داوطلبان کنکور این گونه افراد خود معتقد به روش خود هستند و برای دفاع از آن هم دلیل منطقی ندارد و با تجربه نداشته خود نمی توانند پاسخگو همه نیازهای یک کنکوری باشند. مثلا رتبه برتری کنکوری بود که خودش به خلاصه نویسی اعتقادی نداشت ، مسلما با آنالیز دقیق بقیه رفتارهای او در طول یکسال کنکور می توان متوجه شد که حتما بقیه موارد استاندارد رتبه برترهای کنکور را به نحوی خوب اجرا کرده است. اما مخالفت او با مقوله خلاصه نویسی منطقی نیست و نمی توان چون او رتبه خوبی در کنکور کسب کرده است 100% از او خط مشی گرفت و کارهای او را کپی پیست کرد .

اینجاست که احساس نیاز به سمت مشاور تحصیلی متخصص و نه صرفا” تجربی کار دو چندان احساس می شه؛ وقتی او به عنوان یک مدیر قوی و زبده و از بالا به همه جا احاطه دارد و روند حرکتی شما را رصد می کند و یک هماهنگی و لینک صحیح بین کلاس ها و برنامه آزمون و مدرسه و … توانایی شخصی خودتان برقرار می کنه و مهمتر از همه با نظارت و پیگیری عملکرد شما در کوتاه مدت از کوچکترین انحراف و خطا جلوگیری می کنه تا با دارایی های موجود و طراحی مسیر راه تا رسیدن به مقصد موفقیت، به ماکزیمم نتیجه خود برسید .

 

اما در این بین هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر با فلان شخص کار کنی حتما موفق میشی. اتفاقا اشتباه خیلی از مشاوران تحصیلی با نیت سو استفاده مالی از داوطلبان کنکور نیز همین است که خود را عامل موفقیت معرفی کرده و به ازای هزینه های بالا به داوطلب مورد نظر تضمین رتبه برتر کنکور می دهند و چند صباحی بعد از اینکه داوطلب راحت طلب و خوش خیال که بار زحمت موفق شدن را به دوش کسی انداخته که بیشتر از 20 درصد تاثیر گذار نیست، متوجه عدم نتیجه گیری خود می شود ، اینجاست که اسم و رسم آقای مشاور به شدت زیر سوال می رود و انتقادها از او شروع می شود .

درست و منطقی هست که اینگونه فکر کنیم در بین همه متغییر های یک سیستم هم خروجی های خوب هست، هم متوسط و هم ضعیف و اگر منه مشاور با برجسته کردن نتایج عالی خود سعی در جذب کنکوریها را کنم ، بدیهیست که هرکسی برای مشاوره پیش افشار بیاید با انتظار و توقع رسیدن به رتبه های تاپ کنکور 95 با من کار کرده و همان طوری که صاحبان فن و کنکوری های عاقل می دانند نقش هیچ کس به اندازه خود داوطلب برای موفقیت کنکور تاثیر گذار و تعیین کننده نیست ؛ حال آخر ماجرا را خودتان بخوانید ….

کنکوری ۹۵ لطفا راحت طلب و طمع کار نباشید ،چون کنکور هیچ راه میان بر و راز افشا نشده ای نداره و در قبال هیچ هزینه ای زحمتی که شما باید بکشی قابل جایگزینی نیست ؛ پس مثل پاندا کنگ فوکار باید تو آیینه فقط و فقط اون قهرمان در درونت ببینی تا کار مردونه به اون بسپاری و موفق بشی .

 

اما امروز و برخلاف عرف همیشگی بازار کنکور میخوام برای خودم تبلیغات سالم کنم و بگم من امسال رتبه 128 هزار و … هم داشتم و این یعنی هرکسی با من کار میکنه، در نهایت رتبه تک رقمی مثل اون بنده خدا بیرون نیومده و اگر اهل کار هستی و خودت واقعا از الان میخوای درست و حسابی بیای تو میدون و تلاش کنی و دل بدی به درس، من با تو هستم و در غیر اینصورت نمیشه برات کاری کرد. پس انقدر نگین اگر با شما مشاوره داشته باشم می تونم رتبه … کنکور بشم .

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 25
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 69
  • بازدید ماه : 53
  • بازدید سال : 1,361
  • بازدید کلی : 10,788